Användarvillkor
INNEHÅLL:
- ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
- ELEKTRONISKA TJÄNSTER I WEBBUTIKEN
- VILLKOR FÖR ATT INGÅ ETT FÖRSÄLJNINGSAVTAL.
- BETALNINGSMETODER OCH TIDSFRISTER FÖR PRODUKTEN.
- KOSTNAD, SÄTT OCH TIDPUNKT FÖR LEVERANS OCH HÄMTNING AV PRODUKTEN.
- PRODUKTKLAGOMÅL.
- FÖRFARANDEN FÖR KLAGOMÅL OCH PRÖVNING UTANFÖR DOMSTOL OCH REGLER OM TILLGÅNG TILL DESSA FÖRFARANDEN.
- RÄTT TILL ÅNGERRÄTT.
- BESTÄMMELSER OM NÄRINGSIDKARE
- PRODUKTRECENSIONER
- BEHANDLING AV AVFALL AV ELEKTRISK OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING.
- SLUTBESTÄMMELSER.
- BLANKETT FÖR ÅTERKALLELSE AV EN FÖRLAGA
Dessa regler för onlinebutiker har utarbetats av Prokonsumencki.pl:s jurister. Nätbutiken www.vortexvr.se bryr sig om konsumenternas rättigheter. Konsumenten får inte avstå från de rättigheter som han eller hon har enligt lagen om konsumenträttigheter. Avtalsbestämmelser som är mindre förmånliga för konsumenten än bestämmelserna i lagen om konsumenträttigheter ska vara ogiltiga och bestämmelserna i lagen om konsumenträttigheter ska gälla i stället. Bestämmelserna i dessa villkor är därför inte avsedda att utesluta eller begränsa någon av konsumentens rättigheter som denne har rätt till enligt tvingande bestämmelser i lag, och eventuella tveksamheter ska tolkas till konsumentens fördel. Om bestämmelserna i dessa villkor är oförenliga med ovannämnda bestämmelser ska dessa bestämmelser ha företräde och tillämpas.
1. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
1.1. Webbutiken, som finns på Internetadressen www.vortexvr.se, drivs av PRZEMYSŁAW WARDZYŃSKI, som bedriver affärsverksamhet under namnet VORTEX CONSULTING PRZEMYSŁAW DANIEL WARDZYŃSKI, som är införd i Republiken Polens centrala register för affärsverksamhet och information, som förs av ministern med ansvar för ekonomi, med följande adress: affärsadress och leveransadress: ul. Patriotów 110/lok. 112B, 04-844 Warszawa, NIP 5262261767, REGON 386084236, e-postadress: support@vortexvr.se.
1.2. Dessa villkor riktar sig till både konsumenter och företag som använder webbutiken, såvida inte en särskild bestämmelse i villkoren anger något annat.
1.3. Säljaren är administratör för de personuppgifter som behandlas i webbutiken i samband med genomförandet av bestämmelserna i dessa villkor. Personuppgifter ska behandlas för de ändamål, under den period och på de grunder och principer som anges i den integritetspolicy som publiceras på Internetbutikens webbplats. Integritetspolicyn innehåller framför allt principerna för administratörens behandling av personuppgifter i Internetbutiken, inklusive grunderna för, ändamålen med och varaktigheten av behandlingen av personuppgifter och de registrerades rättigheter, samt information om användningen av cookies och analysverktyg i Internetbutiken. Användningen av Internetbutiken, inklusive att göra inköp, är frivillig. På samma sätt är det relaterade tillhandahållandet av personuppgifter av kunden eller klienten som använder nätbutiken frivilligt, med förbehåll för de undantag som anges i integritetspolicyn (ingående av ett avtal och säljarens lagstadgade skyldigheter).
1.4. Definitioner:
-
ARBETSDAG - en dag från måndag till fredag utom helgdagar.
-
REGISTRERINGSFORMULÄR - ett formulär som finns i nätbutiken och som gör det möjligt att skapa ett konto.
-
BESTÄLLNINGSFORMULÄR - Elektronisk tjänst, ett interaktivt formulär som finns tillgängligt i webbutiken och som gör det möjligt för Beställaren att göra en beställning, särskilt genom att lägga Produkterna i en elektronisk korg och ange villkoren i försäljningsavtalet, inklusive leverans- och betalningssätt.
-
KUND - (1) en fysisk person med full rättskapacitet, och i de fall som föreskrivs i allmänt tillämplig lagstiftning även en fysisk person med begränsad rättskapacitet, (2) en juridisk person, eller (3) en organisatorisk enhet utan rättskapacitet, till vilken rättskapacitet har beviljats enligt lag - som har ingått eller avser att ingå ett försäljningsavtal med säljaren.
-
CIVILCODE - lagen om civilrätt av den 23 april 1964 (Journal of Laws 1964 nr 16, punkt 93 i dess ändrade lydelse).
-
KONTO - Elektronisk tjänst, en uppsättning resurser i Tjänsteleverantörens IKT-system, märkt med ett individuellt namn (inloggning) och lösenord som tillhandahålls av kunden, där de uppgifter som kunden lämnat och information om beställningar som han/hon lagt i webbutiken lagras.
-
NYHETSBREV - Elektronisk tjänst, en elektronisk distributionstjänst som tillhandahålls av Tjänsteleverantören via e-post och som gör det möjligt för alla Tjänstemottagare som använder den att automatiskt ta emot cykliskt innehåll från Tjänsteleverantören i form av på varandra följande upplagor av ett nyhetsbrev som innehåller information om produkter, nyheter och kampanjer i webbutiken.
-
PRODUKT - en lös egendom som finns tillgänglig i webbutiken (inklusive en lös egendom med digitala element, dvs. som innehåller digitalt innehåll eller en digital tjänst eller som är ansluten till dem på ett sådant sätt att avsaknaden av det digitala innehållet eller tjänsten skulle hindra dess korrekta funktion) och som är föremål för ett försäljningsavtal mellan kunden och säljaren.
-
REGLER - dessa regler för webbutiken.
-
INTERNET SHOP - Tjänsteleverantörens nätbutik som finns på följande internetadress: vortexvr.se.
-
Säljaren; Tjänsteleverantören - PRZEMYSŁAW WARDZYŃSKI som bedriver affärsverksamhet under namnet VORTEX CONSULTING PRZEMYSŁAW DANIEL WARDZYŃSKI och som är införd i Republiken Polens centrala register över affärsverksamhet och information, som förs av den minister som är behörig för ekonomi, och som innehar följande adress: adress för affärsverksamhet och adress för tjänster: ul. Patriotów 110/lok. 112B, 04-844 Warszawa, NIP 5262261767, REGON 386084236, e-postadress: support@vortexvr.se.
-
FÖRSÄLJNINGSKONTRAKT - ett försäljningsavtal om en produkt som ingåtts eller ingåtts mellan kunden och säljaren via webbutiken.
-
ELEKTRONISK TJÄNST - en tjänst som tillhandahålls elektroniskt av tjänsteleverantören till kunden via webbutiken.
-
ANVÄNDARE - (1) en fysisk person med full rättskapacitet, och i de fall som föreskrivs i allmänt tillämplig lag, även en fysisk person med begränsad rättskapacitet, (2) en juridisk person, eller (3) en organisatorisk enhet utan juridisk personlighet, till vilken rättskapacitet har beviljats enligt lag, som använder eller avser att använda en elektronisk tjänst.
-
Lagen om konsumenträttigheter - Lagen av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter (Journal of Laws 2014 punkt 827 med ändringar).
-
BESTÄLLNING - Kundens viljeförklaring som lämnas in via beställningsformuläret och som syftar till att direkt ingå produktförsäljningsavtalet med säljaren.
2. ELEKTRONISKA TJÄNSTER I WEBBUTIKEN
2.1. Följande elektroniska tjänster är tillgängliga i webbutiken: Konto, beställningsformulär och nyhetsbrev.
-
Konto - Användningen av ett konto är möjlig efter att kunden har genomfört två på varandra följande steg - (1) fyller i registreringsformuläret, (2) klickar på fältet "Registrera". I registreringsformuläret är det nödvändigt att Tjänstemottagaren lämnar följande uppgifter om Tjänstemottagaren: för- och efternamn, e-postadress och lösenord. Ett konto kan också skapas genom att kryssa i den aktuella kryssrutan när man gör en beställning - ett konto skapas så snart beställningen är gjord.
-
Tjänsten för elektroniska konton tillhandahålls kostnadsfritt på obestämd tid. Kunden har möjlighet att när som helst och utan att ange några skäl ta bort kontot (säga upp kontot) genom att skicka en lämplig begäran till tjänsteleverantören, särskilt via e-post till: support@vortexvr.se eller skriftligen till adressen: ul. Patriotów 110/lok. 112B, 04-844 Warszawa.
-
-
Beställningsformulär - användningen av beställningsformuläret börjar när kunden lägger den första produkten i den elektroniska kundvagnen i webbutiken. Beställningen görs när kunden genomför totalt två på varandra följande steg - (1) fylla i beställningsformuläret och (2) klicka på rutan "Bekräfta köpet" på webbutikens webbplats efter att ha fyllt i beställningsformuläret. - Fram till denna punkt är det möjligt att själv ändra de uppgifter som angetts (följ för detta ändamål de meddelanden som visas och den information som finns tillgänglig på webbutikens webbplats). I beställningsformuläret är det nödvändigt att kunden anger följande uppgifter om kunden: namn och efternamn/företagsnamn, adress (gata, hus/lägenhetsnummer, postnummer, stad, land), e-postadress, kontakttelefonnummer och uppgifter om försäljningsavtalet: Produkt(er), kvantitet av produkten/produkterna, plats och leveransmetod för produkten/produkterna, betalningssätt. När det gäller Kunder som inte är konsumenter är det också nödvändigt att ange företagets namn och skatteidentifikationsnummer.
-
Den elektroniska tjänsten för beställningsformulär tillhandahålls kostnadsfritt och är en engångstjänst som upphör när en beställning görs via den eller när kunden slutar göra en beställning via den i förväg.
-
-
Nyhetsbrev - Nyhetsbrevet kan användas efter att du i avsnittet "Nyhetsbrev" som är synligt på webbutikens webbplats har angett den e-postadress till vilken nästa utgåva av nyhetsbrevet ska skickas och klickat på rutan "Prenumerera". Det är också möjligt att prenumerera på nyhetsbrevet genom att kryssa i den aktuella kryssrutan när man gör en beställning - när man gör beställningen kommer kunden att prenumerera på nyhetsbrevet.
-
Den elektroniska tjänsten för nyhetsbrev ska tillhandahållas kostnadsfritt på obestämd tid. Kunden har möjlighet att när som helst och utan att ange några skäl säga upp sig från nyhetsbrevet (avregistrering av nyhetsbrevet) genom att skicka en relevant begäran till tjänsteleverantören, särskilt via e-post till: support@vortexvr.se eller skriftligen till adressen: ul. Patriotów 110/lok. 112B, 04-844 Warszawa.
-
2.2. Tekniska krav som krävs för att arbeta med det IKT-system som tjänsteleverantören använder: 1) dator, bärbar dator eller annan multimedieutrustning med tillgång till Internet, 2) tillgång till elektronisk post, 3) webbläsare i aktuell version: Mozilla Firefox, Internet Explorer, Opera, Google Chrome, Safari eller Microsoft Edge, 4) rekommenderad minsta skärmupplösning: 1024x768, (5) aktivera cookies och Javascript i webbläsaren.
2.3. Kunden är skyldig att använda webbutiken på ett sätt som är förenligt med lag och moral, med vederbörlig hänsyn till respekt för tjänsteleverantörens och tredje parters personliga rättigheter, upphovsrätt och immateriella rättigheter. Kunden är skyldig att ange uppgifter i enlighet med fakta. Kunden är förbjuden att tillhandahålla olagligt innehåll.
2.4. Klagomålsförfarandet för de elektroniska tjänsterna anges i punkt. 6 i föreskrifterna.
3. VILLKOR FÖR ATT INGÅ ETT FÖRSÄLJNINGSAVTAL.
3.1. Ett köpeavtal mellan kunden och säljaren ingås efter att kunden har lagt en beställning med hjälp av beställningsformuläret på webbutiken i enlighet med punkt. 2.1.2 i villkoren.
3.2. Priset på produkten eller ersättningen för produkten som anges på webbutikens webbplats anges i polska zloty och inkluderar skatter. Kunden informeras om det totala priset eller ersättningen inklusive skatter, och när produktens art inte med rimlig uppskattning tillåter en tidigare beräkning av deras belopp - hur de kommer att beräknas, samt om leveranskostnader (inklusive avgifter för transport, leverans eller posttjänster) och andra kostnader, och när beloppet av dessa avgifter inte kan fastställas - om skyldigheten att betala dem, informeras kunden på sidorna i onlinebutiken, inklusive vid beställningen och när kunden uttrycker sin vilja att vara bunden av försäljningsavtalet.
3.3. Förfarande för att ingå ett köpeavtal i webbutiken med hjälp av beställningsformuläret
-
Ett försäljningsavtal mellan kunden och säljaren ingås efter att kunden har lagt en beställning i webbutiken i enlighet med punkt. 2.1.2 i villkoren.
-
När beställningen har lagts bekräftar säljaren omedelbart mottagandet och godkänner samtidigt beställningen för utförande. Bekräftelsen av mottagandet av Ordern och dess godkännande för behandling sker genom att Säljaren skickar ett lämpligt e-postmeddelande till Kunden till den e-postadress som Kunden uppgett i samband med beställningsprocessen, vilket åtminstone innehåller Säljarens uttalanden om mottagandet av Ordern och dess godkännande för behandling samt en bekräftelse på att försäljningsavtalet har ingåtts. När kunden har mottagit ovannämnda e-postmeddelande är försäljningsavtalet mellan kunden och säljaren ingått.
3.4. Innehållet i det ingångna försäljningsavtalet registreras, säkras och görs tillgängligt för kunden genom att (1) göra dessa villkor tillgängliga på Internetbutikens webbplats och (2) skicka kunden det e-postmeddelande som avses i punkt. 3.3.2. i villkoren. Innehållet i försäljningsavtalet registreras och säkras dessutom i IT-systemet i Säljarens Internetbutik.
4. BETALNINGSMETODER OCH TIDSFRISTER FÖR PRODUKTEN.
4.1. Säljaren ska ställa följande betalningssätt till kundens förfogande för försäljningsavtalet:
- Betalning genom banköverföring till säljarens bankkonto.
- Elektroniska betalningar och kreditkortsbetalningar via Shopify Payments (Visa, Mastercard, Maestro, ShopPay, GooglePay, ApplePay, PayPal.com och Klarna.com - de möjliga aktuella betalningsmetoderna anges på webbutikens webbplats under fliken Information om betalningsmetoder och på webbplatserna https://www.shopify.com/payments, https://www.paypal.com/pl och https://www.klarna.com/pay-now.
- Betalning av elektroniska betalningar och transaktioner med betalkort sker enligt kundens val via Shopify Payments, PayPal.com eller Klarna.com. Elektronisk betalning och behandling av betalkort utförs av:
- Shopify.com - företaget Shopify Inc., 151 O’Connor Street, Ground floor, Ottawa, Ontario, K2P 2L8.
- PayPal.comcom - företaget PayPal (Europe) S.a r.l. & Cie, S.C.A., 5th floor 22-24 Boulevard Royal, L-2449, Luxemburg.
- Klarna.com - Klarna Bank AB (Klarna Bank AB (publ), med säte på Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, registrerad i det svenska bolagsregistret under nummer 556737-0431).
- Vipps elektroniska betalningar, Mobile Pay, Google Pay, Apple Pay.
- Avbetalningar - betalningen sker helt eller delvis med medel från ett lån från Klarna.com.
- Betalning av elektroniska betalningar och transaktioner med betalkort sker enligt kundens val via Shopify Payments, PayPal.com eller Klarna.com. Elektronisk betalning och behandling av betalkort utförs av:
4.2. Säljaren erbjuder inte kontant betalning vid personlig avhämtning - om kunden väljer personlig avhämtning som leveransmetod ska kunden använda de betalningsmetoder som finns tillgängliga i webbutiken.
4.3. Betalningsvillkor:
-
Om kunden väljer att betala med banköverföring, elektronisk betalning eller betalkort är kunden skyldig att göra betalningen inom 7 kalenderdagar från det att försäljningsavtalet har ingåtts.
-
Om kunden väljer att betala kontant vid leverans är kunden skyldig att betala vid leverans.
-
Om kunden väljer att betala i delbetalningar är kunden skyldig att göra betalningar till den långivare han/hon väljer i enlighet med den överenskomna återbetalningsplanen.
5. KOSTNAD, SÄTT OCH TIDPUNKT FÖR LEVERANS OCH HÄMTNING AV PRODUKTEN.
5.1. Leverans av produkten till kunden är avgiftsbelagd, om inte annat anges i försäljningsavtalet. Leveranskostnaderna för produkten (inklusive transport-, leverans- och postavgifter) anges för kunden på nätbutikens webbsidor i informationsfliken om leveranskostnader och under beställningen, inklusive när kunden uttrycker sin vilja att vara bunden av försäljningsavtalet.
5.2. Kundens personliga hämtning av produkten är kostnadsfri.
5.3. Säljaren ska ställa följande metoder för leverans eller hämtning av produkten till kundens förfogande:
-
Postleverans, kontant betalning vid leverans.
-
Kurirleverans, kontant betalning vid leverans.
5.4. Tidsfristen för leverans av produkten till kunden är upp till 10 arbetsdagar, om inte en kortare tidsfrist anges i beskrivningen av produkten eller under beställningsprocessen. När det gäller Produkter med olika leveranstider ska leveranstiden vara den längsta angivna tiden, som dock inte får överstiga 10 arbetsdagar. Startdatum för tidsfristen för leverans av Produkten till Kunden beräknas enligt följande:
-
Om kunden väljer att betala med banköverföring, elektronisk betalning eller betalkort - från det datum då säljarens bankkonto eller avräkningskonto krediteras.
-
Om kunden väljer att betala kontant vid leverans - från och med den dag då försäljningsavtalet ingås.
-
Om kunden väljer att betala med avbetalningssystem - från och med den dag då kreditgivaren meddelar säljaren att ett kreditavtal har ingåtts med kunden, men senast från och med den dag då pengarna från krediten till kunden krediteras på säljarens bankkonto.
5.5. Tidsfrist för när produkten ska vara redo att hämtas av kunden - Om kunden väljer att hämta produkten personligen ska produkten vara redo att hämtas av kunden inom en arbetsdag, om inte en kortare tidsfrist anges i produktbeskrivningen eller under beställningsprocessen. När det gäller Produkter med olika datum för när de ska vara klara för hämtning ska datumet för när de ska vara klara för hämtning vara det längsta angivna datumet, som dock inte får överstiga 1 arbetsdag. Kunden kommer dessutom att informeras av säljaren om att produkten är redo att hämtas. Starten av tidsfristen för när produkten ska vara klar för avhämtning av kunden beräknas enligt följande:
-
Om kunden väljer att betala med banköverföring, elektronisk betalning eller betalkort - från det datum då säljarens bankkonto eller avräkningskonto krediteras.
-
Om kunden väljer att betala med avbetalningssystem - från och med den dag då kreditgivaren meddelar säljaren att ett kreditavtal har ingåtts med kunden, men senast från och med den dag då pengarna från krediten till kunden krediteras på säljarens bankkonto.
6. FÖRFARANDE FÖR HANTERING AV KLAGOMÅL.
6.1. I detta avsnitt 6 i villkoren anges förfarandet för hantering av klagomål som är gemensamt för alla klagomål som lämnas in till säljaren, i synnerhet klagomål som rör produkter, försäljningsavtal, elektroniska tjänster och andra klagomål som rör säljarens eller nätbutikens verksamhet.
6.2. Ett klagomål kan till exempel lämnas in:
-
skriftligen till följande adress: ul. Patriotów 110/lok. 112B, 04-844 Warszawa;
-
elektroniskt via e-post till: support@vortexvr.se.
6.3. Du kan skicka eller returnera produkten som en del av ett klagomål till adressen: ul. Patriotów 110/lok. 112B, 04-844 Warszawa.
6.4. Det rekommenderas att ange i beskrivningen av klagomålet: (1) information och omständigheter som rör föremålet för klagomålet, särskilt arten och datumet för oegentligheten eller bristande överensstämmelse med kontraktet, (2) kravet på hur klagomålet ska bringas i överensstämmelse med kontraktet eller förklaringen om prissänkning eller återkallelse av kontraktet eller annat krav, och (3) kontaktuppgifter till den klagande - detta kommer att underlätta och påskynda behandlingen av klagomålet. De krav som anges i föregående mening har endast formen av en rekommendation och påverkar inte effektiviteten av klagomål som lämnas in utan den rekommenderade beskrivningen av klagomålet.
6.5. Om de kontaktuppgifter som den klagande lämnat ändras under behandlingen av klagomålet är den klagande skyldig att meddela säljaren detta.
6.6. Den klagande kan bifoga bevis (t.ex. foton, dokument eller produkt) som rör ämnet för klagomålet. Säljaren kan också be den klagande att lämna ytterligare information eller skicka bevis (t.ex. fotografier) om detta gör det lättare och snabbare för Säljaren att utreda klagomålet.
6.7. Säljaren ska svara på klagomålet omedelbart, dock senast inom 14 kalenderdagar efter mottagandet.
6.8. Grunden för och omfattningen av säljarens lagstadgade ansvar fastställs i allmänt tillämpliga lagar, särskilt civillagen, lagen om konsumenträttigheter och lagen om tillhandahållande av elektroniska tjänster av den 18 juli 2002 (lag nr 144, punkt 1204 i dess ändrade lydelse). Ytterligare information om säljarens ansvar för att produkten överensstämmer med försäljningsavtalet, i enlighet med lagen, anges nedan:
-
Vid ett klagomål om en produkt - en lös egendom - som köps av kunden på grundval av ett försäljningsavtal som ingåtts med säljaren fram till den 31 december 2022, ska bestämmelserna i civillagen i den lydelse som gäller fram till den 31 december 2022, särskilt artiklarna 556-576 i civillagen, tillämpas. I dessa bestämmelser fastställs särskilt grunden och omfattningen av säljarens ansvar gentemot kunden om den sålda produkten har ett fysiskt eller juridiskt fel (garanti). Enligt artikel 558 § 1 i civillagen är säljarens garantiansvar för den produkt som köpts i enlighet med föregående mening gentemot en kund som inte är konsument uteslutet.
-
Vid ett klagomål som gäller en produkt - en lös egendom (inklusive en lös egendom med digitala element), dock med undantag för en lös egendom som endast fungerar som bärare av digitalt innehåll - som köps av kunden på grundval av ett försäljningsavtal som ingåtts med säljaren från och med den 1 januari 2023, definieras bestämmelserna i lagen om konsumenträttigheter i den lydelse som gäller från och med den 1 januari 2023, i synnerhet artiklarna 43a - 43g i lagen om konsumenträttigheter. Dessa bestämmelser fastställer i synnerhet grunden och omfattningen av säljarens ansvar gentemot konsumenten om produkten inte överensstämmer med försäljningsavtalet.
6.9. Utöver det lagstadgade ansvaret kan produkten omfattas av en garanti - detta är ett avtalsenligt (extra) ansvar och kan utövas om produkten i fråga omfattas av garantin. Garantin kan tillhandahållas av en annan enhet än säljaren (t.ex. tillverkaren eller distributören). Detaljerade villkor för ansvar enligt garantin, inklusive uppgifter om den enhet som ansvarar för genomförandet av garantin och den enhet som har rätt att utnyttja den, finns i beskrivningen av garantin, t.ex. i garantikortet eller på annan plats som rör beviljandet av garantin. Säljaren påpekar att om produkten inte överensstämmer med avtalet har kunden rätt till rättsliga åtgärder från säljarens sida och på säljarens bekostnad och att garantin inte påverkar dessa åtgärder.
6.10. Bestämmelserna i punkt 6.8.2. i villkoren om konsumenten ska också tillämpas på en kund som är en fysisk person som ingår ett avtal som är direkt kopplat till hans/hennes affärsverksamhet, om det av innehållet i ett sådant avtal framgår att det inte är av yrkesmässig karaktär för en sådan person, vilket i synnerhet följer av föremålet för hans/hennes affärsverksamhet som är tillgänglig på grundval av bestämmelserna i det centrala registret och informationen om affärsverksamhet.
7. FÖRFARANDEN FÖR KLAGOMÅL OCH PRÖVNING UTANFÖR DOMSTOL OCH REGLER OM TILLGÅNG TILL DESSA FÖRFARANDEN.
7.1. Metoderna för tvistlösning utanför domstol innefattar 1) att låta parternas ståndpunkter närma sig varandra, t.ex. genom medling, 2) att föreslå en lösning på tvisten, t.ex. genom förlikning, och 3) att lösa tvisten och påtvinga parterna en lösning, t.ex. genom skiljedomsförfarande (förlikningsdomstol). Detaljerad information om möjligheten för en kund som är konsument att använda sig av utomrättsliga metoder för att hantera klagomål och driva krav, reglerna för tillgång till dessa förfaranden och en sökmotor för enheter som arbetar med tvistlösning i godo finns på webbplatsen för byrån för konkurrens och konsumentskydd på följande adress: Office of Competition and Consumer Protection: https://polubowne.uokik.gov.pl/.
7.2. Det finns en kontaktpunkt hos ordföranden för Konkurrens- och konsumentskyddsbyrån, vars uppgift bland annat är att ge konsumenterna information om utomrättslig reglering av konsumenttvister. Konsumenter kan kontakta denna kontaktpunkt: (1) per telefon - genom att ringa 22 55 60 332 eller 22 55 60 333, 2) per e-post - genom att skicka ett meddelande till: kontakt.adr@uokik.gov.pl eller 3) skriftligen eller personligen - på byråns huvudkontor på Plac Powstańców Warszawy 1 i Warszawa (00-030).
7.3. Konsumenten har följande exempel på förfaranden för klagomål och prövning utanför domstol: (1) en ansökan om tvistlösning till en permanent konsumentdomstol, (2) en ansökan om tvistlösning utanför domstol till en provinsiell inspektör vid handelsinspektionen, eller (3) hjälp av en konsumentombudsman i distriktet (kommunen) eller en samhällsorganisation vars lagstadgade uppgifter omfattar konsumentskydd (t.ex. konsumentförbundet, det polska konsumentförbundet). Rådgivning ges bland annat via e-post på porady@dlakonsumentow.pl och via konsumenttelefonen 801 440 220 (telefontjänsten är öppen på arbetsdagar mellan 8.00 och 18.00, samtalsavgift enligt operatörens taxa).
7.4. En plattform för tvistlösning online mellan konsumenter och näringsidkare på EU-nivå (ODR-plattformen) finns på http://ec.europa.eu/odr. ODR-plattformen är en interaktiv och flerspråkig webbplats med en enda kontaktpunkt för konsumenter och näringsidkare som vill lösa en tvist om avtalsförpliktelser som uppstår i samband med ett försäljnings- eller tjänsteavtal online utanför domstol (för mer information, se plattformens webbplats eller adressen till webbplatsen för Konkurrens- och konsumentskyddsmyndigheten: https://polubowne.uokik.gov.pl/platforma-odr,161,pl.html).
8. RÄTT TILL ÅNGERRÄTT.
8.1. En konsument som har ingått ett distansavtal får inom 14 kalenderdagar frånträda avtalet utan att ange skäl och utan att ådra sig kostnader, med undantag för de kostnader som anges i punkt. 8.8 i förordningarna. Det räcker att skicka förklaringen före tidsfristen för att hålla den. Upplåtelseförklaringen kan göras t.ex:
-
skriftligen till följande adress: ul. Patriotów 110/lok. 112B, 04-844 Warszawa;
-
elektroniskt via e-post till: support@vortexvr.se.
8.2. Ett exempel på en ångerblankett finns i bilaga 2 till lagen om konsumenträttigheter och är dessutom tillgänglig i punkt. 13 i förordningarna. Konsumenten kan använda blanketten, men det är inte obligatoriskt.
8.3. Tidsfristen för återkallelse ska börja löpa:
-
för ett avtal där säljaren levererar produkten och är skyldig att överlåta äganderätten (t.ex. ett försäljningsavtal) - från det att konsumenten eller en av denne angiven tredje part som inte är transportören tar produkten i besittning, och för ett avtal där: (1) omfattar ett antal produkter som levereras separat, i partier eller i delar - från det att den sista produkten, partiet eller delen tas i besittning, eller (2) omfattar regelbunden leverans av produkter under en bestämd period - från det att den första produkten tas i besittning;
-
för andra avtal, från och med den dag då avtalet ingås.
8.4. Om ett distansavtal hävs ska avtalet anses inte ha ingåtts.
8.5. Säljaren är skyldig att till konsumenten omedelbart, senast inom 14 kalenderdagar från mottagandet av konsumentens förklaring om ångerrätt, återbetala alla betalningar som konsumenten gjort, inklusive kostnaderna för leverans av produkten (med undantag för extra kostnader till följd av att konsumenten valt en annan leveransmetod än den billigaste vanliga leveransmetoden som finns tillgänglig i webbutiken). Säljaren ska återbetala betalningen med samma betalningsmetod som konsumenten använde, såvida inte konsumenten uttryckligen har godkänt en annan återbetalningsmetod som inte medför några kostnader för konsumenten. Om säljaren inte har erbjudit sig att själv hämta produkten hos konsumenten får säljaren hålla inne återbetalningen av den betalning som mottagits från konsumenten tills han har fått tillbaka produkten eller konsumenten har lämnat bevis på att produkten har återlämnats, beroende på vilken händelse som inträffar först.
8.6. Konsumenten är skyldig att omedelbart återlämna produkten till säljaren, senast inom 14 kalenderdagar från den dag då konsumenten frånträder avtalet, eller överlämna den till en person som av säljaren bemyndigats att ta emot den, såvida inte säljaren erbjudit sig att själv hämta produkten. För att hålla tidsfristen är det tillräckligt att skicka tillbaka produkten innan den löper ut. Konsumenten kan returnera produkten till adressen: ul. Patriotów 110/lok. 112B, 04-844 Warszawa.
8.7. Konsumenten ska vara ansvarig för varje värdeminskning av produkten till följd av användning av produkten utöver vad som är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion.
8.8. Eventuella kostnader i samband med konsumentens ångerrätt som konsumenten är skyldig att bära:
-
Om konsumenten har valt ett annat leveranssätt för produkten än det billigaste vanliga leveranssättet som finns tillgängligt i webbutiken, är säljaren inte skyldig att ersätta konsumenten för de extra kostnader som denne åsamkats.
-
Konsumenten ska stå för de direkta kostnaderna för att returnera produkten.
-
När det gäller en produkt som är en tjänst vars utförande har påbörjats - på konsumentens uttryckliga begäran - före ångerfristens utgång, ska den konsument som utövar sin ångerrätt efter att ha gjort en sådan begäran vara skyldig att betala för det utförande som utförts fram till ångerfristen. Det belopp som ska betalas ska beräknas i förhållande till det som har tillhandahållits, med beaktande av det pris eller den ersättning som överenskommits i avtalet. Om priset eller ersättningen är orimligt högt ska grunden för beräkningen av beloppet vara prestationens marknadsvärde.
8.9. Konsumentens ångerrätt vid distansavtal gäller inte för avtal:
-
(1) för tillhandahållande av tjänster för vilka konsumenten är skyldig att betala priset, om säljaren har utfört tjänsten helt och hållet med konsumentens uttryckliga och föregående samtycke, som innan tjänsten tillhandahölls av säljaren har informerats om att konsumenten efter det att säljaren har utfört tjänsten kommer att förlora sin ångerrätt, och som har bekräftat detta; (2) där priset eller ersättningen är beroende av fluktuationer på finansmarknaden som säljaren inte har någon kontroll över och som kan inträffa innan tidsfristen för att frånträda avtalet löper ut, (3) där föremålet för prestationen är en icke-refabricerad produkt som tillverkas enligt konsumentens specifikation eller som tjänar till att tillgodose dennes individuella behov; (4) När föremålet för prestationen är en produkt som försämras snabbt eller har kort hållbarhet. (5) När föremålet för prestationen är en produkt som levereras i en förseglad förpackning som av hälso- eller hygienskäl inte kan återlämnas efter att ha öppnats, om förpackningen har öppnats efter leveransen; (6) där föremålet för prestationen är produkter som efter leveransen på grund av sin karaktär oskiljaktigt kombineras med andra saker, (7) där föremålet för prestationen är alkoholhaltiga drycker, vars pris har överenskommits vid ingåendet av försäljningsavtalet, vars leverans kan ske först efter 30 dagar och vars värde beror på fluktuationer på marknaden, som säljaren inte har någon kontroll över; (8) där konsumenten uttryckligen begärt att säljaren ska komma till honom eller henne för att utföra brådskande reparation eller underhåll; om säljaren tillhandahåller andra tilläggstjänster än de som konsumenten begärt eller levererar andra produkter än reservdelar som är nödvändiga för att utföra reparationen eller underhållet, har konsumenten rätt att frånträda avtalet med avseende på tilläggstjänster eller produkter; (9) Om föremålet för prestationen är en ljud- eller bildupptagning eller datorprogramvara som levereras i förseglad förpackning, om förpackningen har öppnats efter leveransen. (10) För leverans av tidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för ett abonnemangsavtal. (11) Som ingås genom en offentlig auktion; (12) för tillhandahållande av boende annat än för bostadsändamål, transport av varor, biluthyrning, catering, tjänster i samband med fritids-, underhållnings-, sport- eller kulturevenemang, om det i avtalet anges datum eller period för tjänsten; (13) För tillhandahållande av digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett materiellt medium och för vilket konsumenten är skyldig att betala priset, om säljaren har påbörjat utförandet med uttryckligt och föregående samtycke från konsumenten, som innan säljaren tillhandahåller tjänsten har informerats om att han eller hon kommer att förlora sin ångerrätt efter det att säljaren har utfört tjänsten och bekräftat den, och om säljaren har gett konsumenten den bekräftelse som avses i art. 15.1 och 15.2 eller 21.1 i lagen om konsumenträttigheter, 14) för tillhandahållande av tjänster för vilka konsumenten är skyldig att betala priset, om konsumenten uttryckligen har begärt att säljaren ska komma till konsumentens hem för att utföra reparationen och om tjänsten redan har utförts i sin helhet med konsumentens uttryckliga och föregående samtycke.
8.10. Bestämmelserna i detta avsnitt 8. i villkoren om konsumenten ska tillämpas från och med den 1 januari 2021 och för avtal som ingås från och med det datumet även på kunden eller klienten som är en fysisk person som ingår ett avtal med direkt anknytning till sin affärsverksamhet, om det framgår av innehållet i avtalet att det inte är av yrkesmässig karaktär för den personen, vilket särskilt beror på föremålet för hans eller hennes affärsverksamhet, som gjorts tillgänglig på grundval av bestämmelserna i det centrala registret och information om affärsverksamhet.
9. BESTÄMMELSER OM NÄRINGSIDKARE
9.1. Denna paragraf 9 i villkoren och alla bestämmelser i den är riktade till och därmed bindande för endast den kund eller tjänstemottagare som inte är konsument. Från och med den 1 januari 2021 och för avtal som ingås från och med det datumet är denna del av villkoren och alla bestämmelser i den inte heller riktade till och därmed inte bindande för en kund eller tjänstemottagare som är en fysisk person som ingår ett avtal med direkt anknytning till sin affärsverksamhet, när det av innehållet i avtalet följer att det inte är av yrkesmässig karaktär för den personen, vilket i synnerhet beror på föremålet för dennes affärsverksamhet, som gjorts tillgänglig på grundval av bestämmelserna i det centrala registret och information om affärsverksamhet, såvida det inte är förbjudet att tillämpa bestämmelserna i denna del av villkoren på sådana personer.
9.2. Säljaren har rätt att frånträda försäljningsavtalet inom 14 kalenderdagar från dagen för dess ingående. Återtagandet av försäljningsavtalet kan i detta fall ske utan angivande av skäl och ger inte upphov till några krav från kundens sida mot säljaren.
9.3. Säljarens garantiansvar för produkten eller för att produkten inte överensstämmer med försäljningsavtalet ska uteslutas.
9.4. Säljaren svarar på klagomålet inom 30 kalenderdagar efter mottagandet.
9.5. Säljaren har rätt att begränsa de tillgängliga betalningsmetoderna, inklusive att kräva förskottsbetalning helt eller delvis, oavsett vilken betalningsmetod kunden valt och när försäljningsavtalet ingås.
9.6. Tjänsteleverantören kan säga upp avtalet om tillhandahållande av elektroniska tjänster med omedelbar verkan och utan att ange skäl genom att skicka ett lämpligt meddelande till tjänstemottagaren.
9.7. Tjänsteleverantörens/säljarens ansvar gentemot kunden/kunden, oavsett rättslig grund, är begränsat - både inom ramen för ett enskilt anspråk och för alla anspråk sammanlagt - till det betalda priset och leveranskostnaderna enligt försäljningsavtalet, men inte mer än tusen zloty. Begränsningen av det belopp som avses i föregående mening ska gälla för alla krav som kunden/beställaren framställer mot tjänsteleverantören/säljaren, även om det inte finns något försäljningsavtal eller om det inte är relaterat till ett försäljningsavtal. Tjänsteleverantören/Säljaren ska gentemot tjänstemottagaren/Kunden endast vara ansvarig för typiska skador som kunde förutses vid tidpunkten för avtalets ingående och ska inte vara ansvarig för utebliven vinst. Säljaren är inte heller ansvarig för förseningar i transporten av försändelsen.
9.8. Alla tvister som uppstår mellan Säljaren/Tjänsteleverantören och Kunden/Tjänsteleverantören ska hänskjutas till den domstol som är behörig för Säljarens/Tjänsteleverantörens säte.
10. PRODUKTRECENSIONER
10.1. Säljaren tillåter sina kunder att utfärda och få tillgång till yttranden om produkterna och webbutiken enligt de villkor som anges i denna del av villkoren.
10.2. Det är möjligt för kunden att ge sin åsikt om en produkt eller om webbutiken med hjälp av ett feedbackformulär. Detta formulär kan göras tillgängligt direkt på webbutikens webbplats (inklusive genom en extern widget) eller göras tillgängligt genom en individuell länk som kunden får efter köpet till den e-postadress som kunden uppgett. När kunden lägger till en åsikt kan han/hon också lägga till ett grafiskt betyg eller en bild på produkten - om ett sådant alternativ finns tillgängligt i åsiktsformuläret.
10.3. Ett yttrande om en produkt får endast utfärdas för de produkter som faktiskt köpts från säljarens webbutik och av den kund som köpt den produkt som granskas. Det är förbjudet att ingå fiktiva eller falska försäljningsavtal för att utfärda ett yttrande om en produkt. Ett yttrande om webbutiken får utfärdas av en person som är kund i webbutiken.
10.4. Kundens tilläggsyttranden får inte användas för olaglig verksamhet, särskilt inte för verksamhet som utgör illojal konkurrens eller verksamhet som inkräktar på säljarens eller tredje mans personliga rättigheter, immateriella rättigheter eller andra rättigheter. När kunden lägger till ett yttrande är han eller hon skyldig att agera i enlighet med lagen, dessa villkor och god sed.
10.5. Yttranden kan göras tillgängliga direkt på webbutikens webbplats (t.ex. bredvid en viss produkt) eller på en extern tjänst för insamling av åsikter som säljaren samarbetar med och som den är länkad till på webbutikens webbplats (inklusive genom en extern widget som placeras på webbutikens webbplats).
10.6. Säljaren ska se till att publicerade recensioner av produkter kommer från kunder som har köpt produkten i fråga. För detta ändamål ska säljaren vidta följande åtgärder för att kontrollera att recensionerna kommer från kunderna:
-
För att publicera ett yttrande som har utfärdats med hjälp av ett formulär som är tillgängligt direkt på webbutikens webbplats krävs en förhandsgranskning av tjänsteleverantören. Kontrollen består i att kontrollera att yttrandet är förenligt med dessa villkor, särskilt att kontrollera om den person som avger ett yttrande är kund hos nätbutiken - i detta fall kontrollerar säljaren om personen i fråga har gjort ett köp i nätbutiken, och när det gäller ett yttrande om en produkt kontrollerar säljaren dessutom om personen i fråga har köpt den produkt som granskas. Kontrollen sker utan onödigt dröjsmål.
-
Säljaren skickar sina kunder (även via en extern feedbacktjänst som han samarbetar med) en individuell länk till den e-postadress som kunden uppgett vid köpet - på så sätt får endast den kund som köpt produkten i webbutiken tillgång till feedbackformuläret.
-
Om Säljaren tvivlar på att ett visst yttrande kommer från en kund eller att en viss kund har köpt en viss produkt, eller om andra kunder eller tredje parter har riktat invändningar till Säljaren, förbehåller sig Säljaren rätten att kontakta författaren av yttrandet för att klargöra och bekräfta att han eller hon faktiskt är kund i webbutiken eller har köpt den granskade produkten.
10.7. Eventuella kommentarer, överklaganden av kontrollen av ett yttrande eller invändningar om huruvida ett visst yttrande kommer från en kund eller om en viss kund har köpt en viss produkt kan göras på ett sätt som motsvarar det klagomålsförfarande som anges i avsnitt 6 i villkoren.
10.8. Säljaren får inte publicera eller låta någon annan person publicera osanna åsikter eller rekommendationer från kunder och får inte förvränga kundernas åsikter eller rekommendationer i syfte att marknadsföra sina produkter. Säljaren tillhandahåller både positiva och negativa recensioner. Säljaren tillhandahåller inga sponsrade recensioner.
11. BEHANDLING AV AVFALL AV ELEKTRISK OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING.
11.1. Detta avsnitt 11 i föreskrifterna och alla bestämmelser i detta avsnitt är avsedda att uppfylla informationsskyldigheten för distributörer av utrustning i den mening som avses i artikel 4.2 i lagen om avfall som utgörs av eller innehåller elektriska eller elektroniska produkter av den 11 september 2015 (Journal of Laws of 2015, punkt 1688, i dess ändrade lydelse).
11.2. Det är förbjudet att lägga avfall av elektrisk och elektronisk utrustning (märkt med symbolen för selektiv insamling) tillsammans med annat avfall. Den som innehar hushållsavfall är skyldig att överlämna det till en insamlare av avfallsutrustning eller en enhet som har tillstånd att samla in avfallsutrustning.
11.3. Säljaren är skyldig att kostnadsfritt återta avfall från hushållen på sina försäljningsställen, förutsatt att avfallet är av samma typ och har fyllt samma funktion som den sålda utrustningen.
11.4. Vid leverans av hushållsutrustning till kunden är säljaren skyldig att hämta begagnad hushållsutrustning kostnadsfritt på den plats där utrustningen levererats, förutsatt att den begagnade utrustningen är av samma typ och har samma funktioner som den levererade utrustningen. Önskan att överlämna begagnad utrustning till säljaren i ovan nämnda fall kan meddelas i anmärkningarna till säljaren under beställningsprocessen och i elektronisk form via e-post till: support@vortexvr.se omedelbart efter att kunden har lagt beställningen.
11.5. Kunden kan, utan att behöva köpa ny utrustning, återlämna begagnad hushållsutrustning, vars yttermått inte överstiger 25 cm, i en butik med en försäljningsyta på minst 400 m2 som är avsedd för försäljning av hushållsutrustning.
11.6. Säljaren kan vägra att ta emot varan:
-
avfall som på grund av sin förorening utgör en risk för hälsan eller livet för de personer som tar emot avfallet, och
-
ofullständigt avfall och delar från avfall som inte får samlas in enligt artikel 35.1 i lagen om avfall av elektrisk och elektronisk utrustning av den 11 september 2015 (Journal of Laws of 2015, punkt 1688, i dess ändrade lydelse).
11.7. I de ovannämnda fallen kan kunden överlämna den använda utrustningen till en lämplig insamlingsplats för avfallsmaterial eller till en operatör av en hanterings-/bearbetningsanläggning.
11.8. Exempel på insamlingsställen för avfallsmaterial i Warszawa:
-
En punkt för insamling av selektivt avfall (PSZOK) på 1 Płytowa Street, 03-046 Warszawa (Białołęka).
-
En punkt för insamling av selektivt avfall (PSZOK) på Zawodzie Street 1, 02-981 Warszawa (Mokotow).
11.9. Information om alla insamlingsställen för avfallsmaskiner i hela landet kan fås med hjälp av sökmotorn i det statliga företagsregistret BDO på följande webbadress: https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/Registry/Index?pageNumber=1&placeType=residenceOrBusinessAddress&t=1675268278907&tables=ActivityScope4Table2.
12. SLUTBESTÄMMELSER.
12.1. Avtal som ingås via webbutiken ingås på polska.
12.2. Ändring av arbetsordningen:
-
Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor av viktiga skäl, det vill säga: ändringar i lagen, ändringar av betalningsmetoder eller datum för betalning eller leverans, som är föremål för rättsliga eller regleringsmässiga skyldigheter, ändringar av omfattningen eller formen av de tillhandahållna elektroniska tjänsterna, tillägg av nya elektroniska tjänster, behovet av att motverka ett oförutsett och överhängande hot i samband med skyddet av nätbutiken, inklusive de elektroniska tjänsterna och tjänstemottagarna/kunderna mot bedrägeri, skadlig kod, skräppost, dataintrång eller andra hot mot cybersäkerheten - i den mån som dessa ändringar påverkar genomförandet av dessa villkor.
-
Meddelande om de föreslagna ändringarna ska skickas minst 15 dagar före det datum då ändringarna träder i kraft, med förbehåll för att ändringar kan göras utan iakttagande av 15 dagars varsel om tjänsteleverantören: (1) är föremål för en rättslig eller regulatorisk förpliktelse enligt vilken den måste ändra sina villkor på ett sådant sätt att den inte kan iaktta 15-dagarsfristen, eller (2) behöver ändra sina villkor i undantagsfall för att ta itu med ett oförutsett och överhängande hot i samband med skyddet av nätbutiken, inklusive de elektroniska tjänsterna och tjänstemottagarna/kunderna mot bedrägeri, skadlig kod, skräppost, dataintrång eller andra hot mot cybersäkerheten. I de två sista fallen som avses i föregående mening ska genomförandet av ändringarna ske med omedelbar verkan, såvida inte en längre genomförandeperiod är möjlig eller nödvändig, vilket ska meddelas av tjänsteleverantören i varje enskilt fall.
-
När det gäller avtal av fortlöpande karaktär (t.ex. tillhandahållande av en elektronisk tjänst - konto) har kunden rätt att säga upp avtalet med tjänsteleverantören innan anmälningstiden för de föreslagna ändringarna löper ut. En sådan uppsägning ska träda i kraft inom 15 dagar efter mottagandet av meddelandet. Vid ett fortlöpande avtal ska de ändrade villkoren vara bindande för tjänstemottagaren om tjänstemottagaren vederbörligen har underrättats om ändringarna i enlighet med anmälningstiden innan de genomförs och inte har sagt upp avtalet under denna period. Dessutom kan tjänstemottagaren när som helst efter mottagandet av meddelandet om ändringarna godkänna ändringarna och därmed avstå från fortsatt meddelandeperiod. Vid ingående av ett avtal av annan karaktär än ett fortlöpande avtal kommer ändringarna av villkoren inte på något sätt att påverka de rättigheter som tjänstemottagaren har förvärvat före ikraftträdandet av ändringarna av villkoren, i synnerhet kommer ändringarna av villkoren inte att påverka redan gjorda eller gjorda beställningar och ingångna, verkställda eller utförda försäljningsavtal.
-
Om en ändring av villkoren leder till att nya avgifter införs eller att nuvarande avgifter höjs har konsumenten rätt att häva avtalet.
12.3. Frågor som inte omfattas av dessa villkor ska regleras av allmänt tillämpliga bestämmelser i polsk lag, i synnerhet: Civilrättslagen, lagen om tillhandahållande av elektroniska tjänster av den 18 juli 2002 (Journal of Laws 2002 nr 144, punkt 1204 i dess ändrade lydelse), lagen om konsumenträttigheter och andra relevanta bestämmelser i allmänt tillämplig lagstiftning.
12.4. Dessa villkor utesluter inte bestämmelser som gäller i det land där konsumenten som ingår ett avtal med tjänsteleverantören/försäljaren har sin vanliga vistelseort och som inte kan uteslutas genom avtal. Tjänsteleverantören/försäljaren ska i sådana fall garantera konsumenten det skydd som han/hon får på grundval av bestämmelser som inte kan uteslutas genom avtal.
13. FÖRLAGA TILL ÅNGERBLANKETT (
BILAGA 2 TILL LAGEN OM KONSUMENTRÄTTIGHETER).
Blankett för återkallelse av en modell
(denna blankett måste fyllas i och skickas tillbaka endast om du vill frånträda avtalet)
- Adressat:
ul. Jędrzejowska 47
- Jag/vi(*) meddelar härmed(*) att jag/vi frånträder avtalet om försäljning av följande varor(*), avtalet om leverans av följande varor(*), avtalet om utförande av följande varor(*)/avtalet om tillhandahållande av följande tjänst(*).
- Datum för ingående av kontraktet(*)/kvittning(*)
- Namn på konsumenten/konsumenterna
- Konsumentens/konsumenternas adress
- Konsumentens/konsumenternas underskrift (endast om blanketten skickas på papper)
- Datum
(*) Stryk det som inte är tillämpligt.